Het doel van zo goed als elke organisatie is het krijgen van meer klanten. Met meer klanten kun je namelijk groeien als merk én een grotere speler worden op de markt. Hiernaast zorgen zowel huidige klanten als potentiële klanten voor het bestaansrecht van een organisatie. Maar hoe behoud je de relatie als je eenmaal een vast klantenbestand hebt en hoe zorg je voor een goede relatie met een potentiële klant? Je leest het hier!

Loyalty programma

Een handige tool om meer inzicht te krijgen in het gedrag van je klanten, is via een loyalty programma. Deze tool helpt je om data te verzamelen, te structureren en te combineren over het gedrag van je klant. Op deze manier weet je dus hoe de klant zich gedraagt, waar je slim op kunt inspelen om zo klanten of leden aan je organisatie te binden. Als je weet wat hen bezig houdt, dan kun je hier gerichte aanbiedingen of doen en de klant beter van dienst zijn met behulp van het loyalty platform.

Wees een expert

De hedendaagse consument wordt steeds slimmer en neemt niet zomaar alles aan van organisaties. Ze doen namelijk graag een bedrijfsnaam check en willen zeker weten dat een organisatie hen geen onzin probeert te verkopen. Zorg er daarom voor dat je een expert bent binnen je vakgebied en maak de klant duidelijk waarom precies jij hen kan helpen. Probeer hier niet te veel in de pushen of hen te overloaden met informatie en reclame. Pak het liever subtiel aan: houd de boodschap kort, maar wel relevant.

Persoonlijk

Klanten houden ervan om persoonlijk benaderd te worden. Ze willen niet gezien worden als één van de velen of als een nummertje. Maak de communicatie en interactie daarom zo persoonlijk mogelijk. Via e-mail marketing kun je bijvoorbeeld de klant aanspreken met hun voornaam, waarna de mail volgt. Dit zal zorgen voor een heel ander effect, dan wanneer je de mail begint met een algemene aanhef. Betrek de klant hiernaast bij het hele proces. Van vóór de aankoop tot erna. De gehele kopers ervaring moet positief zijn, wil je klanten behouden en terug laten komen. Het opbouwen van de relatie begint immers al vanaf de eerste seconde. Als je meteen een goede indruk achterlaat en de klant op zijn of haar gemak laat voelen, ben je al een heel eind en zullen klanten dus ook langer bij je blijven!