Hoe je medewerkers vitaal krijgt en houdt, daar wordt vaker over geschreven. Hoe je organisaties vitaal maakt, dat is van een andere orde. Zes tips van de bedrijfspsycholoog!

Vitaliteit klinkt mogelijk als een vaag begrip. Voor bedrijfspsychologen wordt een vitale organisatie gezien als ‘het beste uit je mensen en organisaties en ervoor zorgen dat ze op duurzame wijze kunnen werken’. Klinkt mooi, maar hoe bereik je dit? Een bedrijfspsycholoog kan daarbij helpen.

1)    Maak onderscheid tussen vitaliteit en gezondheid. Gezonde medewerkers zijn van groot belang, maar vaak ligt de nadruk op medewerkers die ziek zijn. Zo kun je inzetten op hoe je een burnout herkent bij je  collega. Vitaliteit is net iets anders, en bereik je door te kijken naar wat je medewerkers nodig hebben om duurzaam inzetbaar te blijven. Bedenk welke investeringen nodig zijn in geld, middelen of tijd, zodat medewerkers tot hun recht komen.

2)    Begin klein, eindig groot(s). Ga niet direct op organisatieniveau allerhande interventies toepassen ter bevordering van vitaliteit, maar begin met een kleine groep medewerkers. Zo kun je eerst nagaan of iets werkt.

3)    Draag uit wat je voorstelt. Binnen de bedrijfspsychologie is er aandacht voor leiderschap en rolmodellen. Ben je leidinggevende en wil je vitaliteit bereiken? Geef het goede voorbeeld. Leermogelijkheden aanbieden ter bevordering? Promoot het en doe eraan mee!

4)    Zie vitaliteit als essentieel bedrijfsonderdeel. Flexwerken, het nieuwe werken, ontgroening, verrijzing, het is allemaal van invloed en kan mogelijk de motivatie soms doen dalen. Door dit soort factoren in kaart te brengen en te weten wat de impact ervan is, kun je de ruimte geven aan oplossingen die een bijdrage leveren aan de organisatie.

5)    Hoe zit het met je bedrijfscultuur? Een bedrijfspsycholoog kan je helpen om dit in kaart te brengen. Waarom dit belangrijk is? De cultuur vertelt je waar de focus op ligt, of er overeenstemming zit hierin en of er subculturen zijn. Een cultuur kun je als lagen van een ui afpellen om na te gaan wat aandacht behoeft. Hoe zit het bijvoorbeleld met de professionele ontwikkeling van werknemers, of andere ontwikkelmogelijkheden?

6)    Is er nog een match? Elke organisatie heeft doelen, punten ter verbetering en een specifieke manier van werken. s dit nog passend bij medewerkers? Is het antwoord ‘mogelijk niet’, dan is een interventie, zoals een coachingstraject of training niet per se noodzakelijk, maar kan afscheid nemen van een medewerker ook een optie zijn, zodat zowel de werknemer als de organisatie vitaal blijven. Aandacht voor de juiste match kan bijdragen aan vitaliteit in organisaties. Een kundige bedrijfspsycholoog kan helpen om tot een keuze te komen.

Bovenstaande tips toepassen vergt focus, aandacht en kennis. Het is daarom belangrijk om met een serieuze partij samen te werken om de vitaliteit van de organisatie te versterken.